У Міжнародний день охорони пам’яток культури, 18 квітня, буде офіційно відкрита відреставрована Єпископська базиліка античного Філіппополя (сучасного Пловдива). Базиліка включена в список культурної і природної спадщини ЮНЕСКО.
Після реставрації будівлі і відновлення унікальної мозаїки, яка тривала п’ять років, базиліка буде доступна для жителів і гостей міста. Це унікальна за масштабом будівля з його архітектурним рішенням і декораціями стоїть в одному ряду з найбільшими ранньохристиянськими об’єктами в цій частині Балкан.
У 313 році імператор Костянтин Великий видав Міланський едикт, завдяки якому християнство перестало бути гнаним і згодом набуло статусу панівної віри в Римській імперії. Тоді ж почалося будівництво храмів, але по пишності і красі жоден з них не міг зрівнятися з єпископською церквою в Філіппополі.
Руїни храму середини IV століття знаходяться неподалік від католицької церкви Святого Людвіга і центральної площі Пловдива. Натрапили на них випадково в 80-х роках минулого століття, під час будівництва бульвару. Тринефна базиліка досягає 100 метрів в довжину, а в ширину, разом з дворовим простором, близько 40 метрів. Унікальні два пласти мозаїки загальною площею 2000 кв.м, які розташовані одна над іншою.
У мозаїці першого пласта домінують чотири кольори – білий, чорний, охра і червоний. Вона зображує геометричні фігури і хрести. У другому шарі вже використовується мова символів. Так, наприклад, десятки видів птахів уособлюють райський сад, безсмертя душі і загробне життя.
Крім мозаїк були виявлені виключно добре виготовлені архітектурні елементи – колони, капітелі, обкладений каменем джерело у дворі базиліки.
В кінці XI – початку XII століття базиліка почала занепадати. Мабуть, місто постраждало від землетрусу, яке пошкодило перший пласт мозаїки, піддавався він і нападам.
Єпископська базиліка буде перетворена в великий культурний центр та її відреставровані мозаїки будуть розташовані на двох рівнях. Експозиція розділена на 26 тематичних зон, які розкажуть історію цього древнього архітектурного пам’ятника за допомогою віртуальної реальності.