Відкрити для себе новий світ подорожі на яхті не важко: достатньо вашого бажання і трохи грошей. Немає досвіду? Це не проблема: його (досвід) ви здобудете в морі, разом із досвідченими мореплавцями. Отож ви зважилися на першу у вашому житті пригоду на яхті. Як це реалізувати?
Як «осідлати» яхту
Через спеціалізовану чартерну компанію (таких в Україні зараз багато) купуєте тижневий круїз, збираєте речі і вирушаєте у плавання. Чому тижневий? Тому що яхти, як правило, здають в оренду з суботи по суботу, а для першого разу тижня буде достатньо. Прибуваєте скажімо в Хорватію, в марину (це місце, де стоять яхти), знайомитеся з рештою екіпажу, якщо не познайомилися з ним напередодні, і готуєтеся до виходу в море. Поки капітан оглядає яхту, ви зайняті приємною і корисною справою – закупівлею провіанту і напоїв. Не лякайтеся величезної купи спагетті, картоплі, овочів і фруктів, батарей винних пляшок і бляшанок з пивом – усе буде спожито за сім днів.
Як правило, на яхті – 3-4 каюти, у яких із певним комфортом розміщається 6-8 чоловік: по двоє у каюті. Тож варто заздалегідь продумати, з ким ви розділятимете своє житло – з другом (подругою), чоловіком (дружиною) чи влаштуєте собі «побачення всліпу». Звісно можна жити й самому, але тоді вартість вашого перебування стане дорожче.
Ціна подорожі на яхті складається з:
- вартості оренди яхти. Наприклад, 4-каютна (8-місна) французька яхта Oceanis 43 2009 року випуску у травні 2017 коштує 1600 євро за тиждень;
- вартості продуктів і напоїв. Приблизні затрати – 10 євро на людину на день;
- вартості стоянок у маринах. Одна стоянка яхти Oceanis 43 у травні в Хорватії обійдеться приблизно в 70-80 євро;
- вартості палива. Як правило, тижневе плавання обійдеться в 100-200 євро;
- вартості послуг капітана. Капітан дешевим не буває – 120-150 євро на добу + ви його годуєте і поїте.
Загальна сума складе приблизно 500 євро на людину.
Вартість яхтової подорожі не є сталою величиною – вона залежить від сезону (серпень – найдорожчий місяць), року випуску яхти (чим новіша – тим дорожча), країни перебування (у Греції стоянки практично безкоштовні, а в Італії можуть обійтися й 200-400 євро за яхту), кількості самих стоянок. Окремою статтею витрат є походи по ресторанах: потакання гастрономічним слабостям суттєво полегшують ваш гаманець.
Що всередині
Тепер невелика екскурсію по яхті. Перше, куди ви потрапляєте з берега, – палуба і кокпіт (заглиблення в палубі). Саме тут і проходить переважна більшість вашого часу під час літньої подорожі. Тут розташовані штурвали і столик, на якому стоятимуть смачні напої. Також на палубі стирчить щогла, оповита купою мотузок, про призначення яких ви поки що не маєте жодної ідеї.
Спускаємося донизу і потрапляємо у комунальну квартиру. Де є кухня (по морському – камбуз), обладнана всім необхідним – газовою плитою, мийкою з гарячою водою, холодильником і повним комплектом посуду. Тут же розташована і кают-компанія – диван із столом, за яким зручно сидіти, коли за бортом негода. Із кают-компанії проходимо до кают із двоспальними ліжками та шафами. Є кілька санвузлів (від одного до п’яти; залежить від розміру яхти). У санвузлі – унітаз, умивальник і душ з гарячою водою. Все як удома, тільки менше. Спочатку мініатюрні розміри дивують, але за день звикаєш.
Продукти дбайливо розкладені по рундуках і поличках, екіпаж на борту й уважно слухає інструктаж капітана. Подорож починається!
На воді
– Віддати швартові! – лунає перша у вашому житті морська команда. Яхта звільняється від пут, що прив’язували її до берега, й лине вперед, назустріч романтичній подорожі.
Перша незвична річ – яхта хитається. Навіть на тихій воді вона хитатиметься з борту на борт, з носу на корму. Та не лякайтеся! Морської хвороби не буде – організм адаптовується до незвичних для нього умов приблизно за добу.
Дме приємний бриз і досвідчені колеги починають маніпуляції з вітрилами. Їхні старання не проходять даремно: два білих полотнища (грот і стаксель) напинаються вітром, яхта накреняється і набирає швидкість. Капітан вимикає двигун і стає незвично тихо: чути лише як форштевень розрізає хвилю. Це мить блаженства, ви повертаєтеся у давнину, у романтику вітрильного флоту. І саме в цей момент хтось на березі заздрить вашій яхті, яка ковзає синім морем під білосніжними вітрилами.
За якийсь час приходить розуміння (а може й не приходить – залежить від вашого інтелекту і педагогічним здібностям капітана), як керувати вітрильником. Ви включаєтеся в командну гру, тягнете якусь мотузку і диво – яхта повертає!
Стоянка на якорі
Невелика бухта обрамлена зеленими кущами ялівцю і сосен, у яких несамовито верещать цикади. Бірюзова вода немов з рекламного буклету про відпочинок на Мальдівах. Шубовскає у воду трап, здіймаючи купу бризок. А за ним – і ви. Ось вона, найбільша перевага яхтинга – свобода. Тільки ваша команда визначає, де вона хоче стати, коли і наскільки. Ви завжди на першій лінії – до води рукою подати, причому буквально. На столі парують смачні страви і запотівають холодні напої. Після обіду ліниве лежання на палубі або купання нон-стоп, адже температура води влітку в Середземному морі – 26-28 градусів. У цій бухті можна простояти цілу вічність. Та жага до переміни місць бере своє. Лунає команда «Підняти якір!», а потім – «Підняти вітрила!» і ви рушаєте до середньовічного містечка, розташованого на одному з численних островів.
Червоне сонце збирається пірнути у море, спадає жара в повітрі, та не спадає у тілі (перележали на палубі), яхта наближається до порту, уже видно обриси будівель. Капітан хвацько швартується і перекидає трап на берег. Та сходити не хочеться. І ви просто сидите у кокпіті і дивитеся на людей на набережній, які із заздрістю роздивляються вас. Перший день на яхті підходить до завершення.