Відома італійська флагманська авіакомпанія Alitalia оголосила, що більше не продаватиме квитки. За кілька днів добре знайома мандрівникам червоно-зелена ліврея назавжди зникне з повітряних трас. Заснована 74 роки тому, компанія Alitalia, яку італійці називали “freccia alata”, або “крилата стріла”, назавжди піде на пенсію. На хвості літаків був зображений логотип у формі великої літери «А» у вигляді крила літака та кольору прапора Італії.
Символ Італії
У жовтні національним перевізником Італії стане ITA. Але більшість пасажирів сумує, що Alitalia, яка була найвідомішим символом Італії, несла у світ її стиль та кухню – не кажучи вже про Папу Римського – залишиться у минулому.
А для італійців національний перевізник був справжнім острівцем батьківщини: коли вони поверталися додому з тривалої подорожі і сідали у літак Alitalia, бортпровідник вітав їх теплим «бонджорно» і подавав на обід спагетті з томатним соусом та домашню котлету у міланському стилі. Під час польоту пасажири могли читати національні газети Італії.
Папське благословення
Alitalia може похвалитися італійським стилем та кухнею. Стюардеси в 1950 -х роках були одягнені в елегантну форму, розроблену будинком кутюр Sorelle Fontana. У наступні роки вражаюча когорта дизайнерів, до якої увійшли Делія Біаджотті, Альберто Фабіані, Ренато Балестра і Джорджо Армані, створювала стильний одяг та зручні сидіння.
Гарячі страви італійської кухні, які подавалися на борту, робили компанію улюбленою серед мандрівників з усього світу. Розкішні італійські парфуми, годинники, шарфи та краватки продавалися без мита. Чоловіки, які поверталися з далекого “італійського” польоту, привозили дружинам модні бутикові товари.
Авіакомпанія також мала благословення релігійних властей. З 1964 року вона регулярно служила офіційною авіакомпанією Папи, при цьому розмір літака змінювався залежно від відстані. Літак з Папою на борту зазвичай називають Shepherd One – папським еквівалентом Air Force One (борт номер один) – і йому присвоюється номер польоту AZ4000.
Спроби оживити
За останні 30 років уряд Італії інвестував мільярди євро в авіакомпанію, намагаючись врятувати її від зникнення та зберегти робочі місця для її співробітників. Але перевізник не міг впоратися зі світовою конкуренцією та адаптуватися до змін у авіаційному секторі.
“Падіння Alitalia – остаточний символ історичної боротьби Італії з глобалізацією та зростаючою конкуренцією”, – сказав Джованні Орсіна, директор школи державного управління Римського університету LUISS. “Туристична галузь пережила революцію, тоді як Alitalia застрягла у куті, притиснутому корпораціями, лобі, профспілками та політичним тиском”.
За словами Орсіна, Alitalia не виявляла особливої стійкості. Вона не могла встигати за прибуттям ефективними бюджетними перевізниками, які пропонують конкурентоспроможні тарифи, нові літаки та ширший список напрямків у всьому світі. Прибуток Alitalia падав через зростаючу конкуренцію, накопичення боргів та банкрутства. Компанія кілька разів переходила до надзвичайного управління. Численні рятувальні операції були проведені без довгострокового успіху.
“Досягнення дна”
Наслідки нападів на Сполучені Штати 11 вересня 2001 року, які серйозно вплинули на авіаційну промисловість, завдали сильного удару по Alitalia, але смертельним ударом, ймовірно, стала пандемія Covid-19. “Влада продовжувала реанімувати Alitalia, ніби прагнула вилікувати безнадійного пацієнта. Ви можете спробувати зменшити його біль на деякий час, але не врятувати».
Ситуація погіршилася, коли влада спробувала приватизувати Alitalia, відшукучи серед партнерів та бізнесменів, готових підтримати державу у вирішенні проблем вільного ринку. Усі партнерські відносини зазнали невдачі, в той же час профспілки боролися з планами звільнення персоналу.
Нескінченна криза в кінцевому підсумку призвела до зниження якості обслуговування, зі страйками персоналу, затримкою або скасуванням рейсів і меншою кількістю рейсів на далекі відстані. Італійці почали розчаровуватися. Згідно з останніми опитуваннями, більшість з них вважає, що держава давно мала припинити фінансування компанії за гроші платників податків.
Хоча поки що мало відомо про наступника авіакомпанії, є надія, що новий національний перевізник ITA досягне успіху там, де Alitalia зазнала невдачі. Але оскільки вона буде державною, принаймі в короткостроковій перспективі, ніхто не очікує її стрімкого розвитку.