«Доки стоїть Колізей, буде і Рим», – кажуть в італійській столиці. Найграндіозніша споруда древнього мегаполісу, що дійшла до нас від античних часів.
Римський Колізей
Імператор Веспасіан розумів потребу людей у розвагах, видовищах і вирішив збудувати для цього амфітеатр. Масштабне будівництво проходило з 72 року н.е. і завершилося 80 року н.е. пишною церемонією вже за правління його сина, Тита.
На овальній арені довжиною 86 м і шириною 54 м проходили бої гладіаторів з числа рабів і полонених, навіть битви на воді. Були тут і театралізовані вистави, відтворювалися баталії, проводилися страти.
На арені знаходився дерев’яний поміст із великою кількістю піску. Під помостом – тунелі підземелля, де перебували гладіатори та тварини. Підземелля збереглися до наших днів.
У різні періоди найбільший античний амфітеатр містив приблизно від 50 до 85 тис. глядачів. 80 входів вело до трибун, з них 4 булі оформлені зі штучного мармуру – для тогочасної еліти. Для неї ж призначалися і ложі з найкращим оглядом того, що відбувається. Для відвідування видовищ купувалися квитки з номерами ряду та місця.
Так виглядав Колізей у 1 столітті
Цікаві факти
Назва “Колізей” походить від латинського слова “Colosseum”, що означає “колосальний” або “гігантський”.
Часом, щоб догодити народу, проводилися безкоштовні публічні вистави, такі як полювання на диких тварин.
Існувала можливість заповнення арени водою для відтворення знаменитих морських битв. Нахил підлоги арени регулювався. Такі бої називалися Навмахія. Їх проводили тільки у виняткових випадках. При відкритті Колією в 80 році н.е. кораблі билися прямо на заповненій водою арені нового амфітеатру, зображуючи відомий бій 434 року до н. е. між керкірянами та коринтянами. Досі невідомі всі секрети надходження води до арени. Після будівництва підземних тунелів під ареною (за часів правління Доміціана) морські битви не проводилися. Для таких розваг побудувалися майданчики на природних водоймах.
Колізей не тільки служив ареною для видовищ, але також використовувався для різних релігійних та культурних заходів.
У середні віки Колізей був перетворений на фортецю, що використовується в ході різних конфліктів, включаючи хрестові походи.
Через століття
У 3 ст. н.е. будинок реставрували після сильної пожежі. У 5 ст. н.е. до Риму прийшло християнство, гладіаторські ристалища були заборонені. Але Колізей продовжував залишатися розважальним закладом із боїв диких тварин.
У різні епохи наступних століть біля Колізею було святилище, цвинтар, тут розташовувалися торгові крамниці і відбувалися бої биків.
Поступово будинок руйнувався, розтягувався як будматеріал для замків, вілл, церков. Але у 18 ст. його оголосили священним місцем, у 19 ст. робилися спроби відновлення історичної пам’ятки, проводилося її зміцнення.
Античний образ
Час та землетрус помітно змінили Колізей. Свій сучасний вигляд він набув при Беніто Муссоліні. Від оригіналу залишилася лише північна частина.
Сьогодні Колізей – одна з найвідоміших «родзинок» Риму, яку щорічно відвідують мільйони людей. Близько 1,5 тис. колізейських місць доступні для глядачів і деякі зірки естради влаштовують у цьому місці, що дихає історією, свої концерти. Наприклад, тут виступали Пол Маккартні, Елтон Джон, Рей Чарльз, Біллі Джоел та інші.
Величний образ Колізею активно використовується у кіно, літературі, піснях, комп’ютерних іграх. Наприклад, його можна побачити у фільмах «Римські канікули» та «Гладіатор».
Адреса: Piazza del Colosseo. Це центр міста, біля площі Венеції та Римського форуму. Відвідування щодня (крім 1 січня, 1 травня та 25 грудня) з 8:30. Закривається о 16.30-19.15 в залежності від сезону.
Вартість квитка в касі €12. До неї входить також знайомство з Римським форумом та Палатинським пагорбом. Але черга може затягтися на кілька годин. Для входу без черги можна бронювати на сайте на певну дату та час. Тоді ціна буде €20,5. Інший варіант – купити квитки у касі Римського форуму, де навряд чи зустрінете велику чергу.
Як дістатися. Метро: лінія А (Manzoni) або лінія B (станція Colosseo), потім на трамваї №3.
Автобуси: С3, 60, 75, 85, 87, 175, 186, 271, 571, 810; мініавтобус №117. Трамвай №3.