В січні 2023 року Центральний комунікаційний порт Польщі та Українська залізниця підписали трирічну угоду про співпрацю. Зокрема цим документом передбачено будівництво лінії високошвидкісної залізниці (HSR – High-speed rail, допустима швидкість більше 250 км/год) з європейською колією (1435 мм) за маршрутом Варшава – Львів – Київ.
Карта напрямку руху
Найбільший потік пасажирів з України до ЄС проходить через Польщу. Тому будівництво і експлуатація такого маршруту вирішує зразу декілька важливих завдань:
- Зручність, швидкість та економічність пересування пасажирів та вантажів;
- Початок інтеграції українських залізничних шляхів з європейськими;
- Створення вадливого елементу відбудови України.
Тому сторони впевнені в можливості залученні коштів ЄС для будівництва запланованих ліній.
Ще маленька але обнадійлива деталь – на підписанні угоди був присутній і висловлювався позитивно посол США в Польщі Марк Бжезінський.
Ця угода також включає цілу низку спільних взаємодій. Формальні слова, але вони теж відображають позитивний процес. Рухаємось далі.
Міркування. У Польщі є відповідний досвід. Після вступу в ЄС упродовж десяти років Польща отримала з бюджету Евросоюзу близько 60 мільярдів євро. З цих коштів було зокрема профінансовано будівництво доріг та транспортної інфраструктури. Це не благодійність. Це вигідно всім. Наприклад, 80% польського експорту сьогодні спрямовано в Євросоюз. І Польща зацікавлена, щоб українська інтеграція з ЄС йшла через і за допомогою Польщі.
Ще приклад. В 2018 році Євросоюз виділив Польщі більше 600 млн злотих на завершення будівництва швидкісної автотраси Варшава – Гарволін, яка доходить до кордону з Україною.