З квітня 2018 року всі рейси, що вилітають з аеропортів Швеції, обкладаються екологічним податком. Експерти вважають, що цей крок може покласти початок зміні мережі авіамаршрутів в Північній Європі.
За інформацією шведського уряду, новий збір покликаний «зменшити вплив повітряних перевезень на клімат». Міністр Швеції з питань клімату Ізабелла Ловін причиною введення нового податку назвала «різке збільшення обсягу авіаперевезень». Відучувати шведів користуватися авіатранспортом вирішили фінансово, не прийнявши в якості альтернативи ідею зобов’язати авіакомпанії застосовувати більше біопалива.
Шведський «екоподаток» буде стягуватися з усіх пасажирів, крім дітей до двох років, екіпажів літаків, пасажирів, які зупиняються на території Швеції, не змінюючи літаків, а в деяких випадках – і транзитних пасажирів. Збір включається у вартість всіх квитків і залежить від довжини маршруту. Так, для пасажира, що слідує внутрішніми рейсами і рейсами в ЄС, податок складе 6 євро (60 крон), а для мандрівника, що летить на відстань понад 6000 км – вже 39 євро (близько 400 шведських крон).
На думку авіаперевізників, нововведення вплине на життя мільйонів звичайних шведів та інших європейців, позбавивши їх бюджетних перевезень і ряду затребуваних маршрутів.
Так, авіакомпанія SAS вже пообіцяла перенести свої далекомагістральні рейси (на них податок складе по 39 євро) зі Стокгольма в Копенгаген. Через новий податок, який загрожує зниженням обсягу пасажирських перевезень в Швеції, SAS може втратити 13 млн євро.
Як вважають спостерігачі, з країн Скандинавії у виграші від рішення шведів виявиться Данія, яка може перетягнути на себе частину авіатрафіку із сусідньої країни. У Норвегії вже діє податок, аналогічний шведському. Данія сама стягувала з пасажирів авіаційний податок з кінця 1990-х років і до 2007 року, проте потім цей збір був скасований – через негативний впливу на економіку.