У останні дні туристична громадськість була стурбована поверненням з-за кордону туристів з масових курортів – Єгипет, Шрі-Ланка, ОАЕ та інших зон, де подорожували самостійні мандрівники. Дипломати, туроператори, авіакомпанії робили все можливе, щоб люди повернулися додому. Дехто не встиг повернутися і залишився за кордоном, у деяких випадках прийнявши умови перебування на карантині.
Між тим згідно з рішенням Уряду, з 24 березня з 12:00 громадянам заборонено покидати Україну з туристичною метою. Також діяльність усіх аеропортів стосовно пасажирських перевезень, окрім Борисполя, буде припинена. Країна зробила все, щоб ізолюватися, і це, певно, найправильніше рішення. Але туристична галузь ще довго переживатиме наслідки закриття кордонів.
Вивезли!
19 березня закрив свої кордони і повітряний простір Єгипет, де на цей час відпочивало більше ніж 15 тис. туристів. Операція по доставці туристів в Україну пройшла більш-менш успішно. Туроператор Тез Тур повідомив: “На 22.03.2020 в Україну повернулися всі наші туристи – 4023 людини”. Coral Travel звітував: “23 березня Coral Travel завершив вивезення своїх туристів, які відпочивали в Єгипті і Туреччині. Ми спланували, організували та почали втілювати програму повернення туристів в Україну за власний кошт ще до отримання остаточних відповідей від офіційних установ”.
Тимчасову “крапку” на пакетному відпочинку поставлено, але від виконання своїх зобов’язань туроператорів ніхто не звільняв.
Туристи вимагають
Туристи, які купили путівки на відпочинок у Єгипет та інші курорти світу, починаючи з 15 березня, не змогли виїхати на відпочинок. Вони розуміють, що потрапили у “обставини непереборної сили”. Але при тому не хочуть втрачати свої кошти. Більше того, багато хто хоче повернути гроші негайно. Отож зараз виникає складна колізія: як задовольнити очікування туристів? Гроші за бронювання туроператори не залишають собі, а перераховують готелям. До того ж за висновками експертів, туристичний ринок України в умовах пандемії втрачає десятки мільйонів доларів.
Що пропонують туроператори?
Повернути гроші за тур у повному обсязі туроператори не можуть. Наприклад, ось позиція Coral Travel: “Наша єдине прохання до туристів: переконливо просимо не наполягати на ануляції туру з поверненням сплачених коштів. Тому що відповідно до Закону про туризм, туроператор завжди наперед розраховується у повному обсязі з усіма постачальниками турпродукту. Тобто зараз всі кошти за такими турами вже у постачальників, і ми очікуємо на їхнє рішення. На підтримку туристів, ці ризики стають нашими ризиками, бо ми пропонуємо туристам вибрати нові дати турів і перенести сплачені кошти”.
Отож, вихід у тому, щоб перебронювати тури на інший період на будь-який доступний для бронювання напрямок туроператора. У такому випадку гроші за попередньою заявкою будуть в повному обсязі зараховані на інший тур.
Туроператор Tez Tour повідомив, що вже переброньовано більше 5 000 заявок, зі збереженням курсу валют, а в більшості випадків і вартості туру. Це більше 90% від усіх заявок цього періоду.
Один з варіантів, запропонованих туроператорами – зафіксувати оплачену суму з урахуванням початкового курсу як авансовий платіж («заморозка»), який може бути використаний на майбутні тури.
Чи можливі ануляції?
Якщо ви турист, що постраждав від “загального карантину”, придбали тур на весняний чи літній період і хочете незважаючи ні на що повернути кошти, перечитайте договір з туроператором. Ануляція заявок в рамках дії договору передбачає втрати, а це згідно договору “від 25% до 100% від вартості туру”. “Виходячи з вищесказаного, очевидно, що перенос дат є оптимальним рішенням для всіх сторін” – вказує у свєму листі до агентів Tez Tour.
Юристи взагалі пропонують визнати “заборону на перетин кордонів в певний період часу” форс-мажорною ситуацією. Тоді теоретично туроператори можуть бути звільненими від обов’язків перед туристами. Втім, у цій ситуації і туристам, і туроператорам варто поставитися до проблеми, спричиненої пандемією, з розумінням одне одного.
“Закон про форс-мажор вже прийнято. Він звільняє від відповідальності гравців ринку. Тобто, туроператор має право не виконувати зобов’язання, турагент має право не виконувати зобов’язання, а гроші туриста – ну, вибачте. Але ніхто, слава Богу, на ринку так не вчиняє, всі партнери діють свідомо. І всі кажуть: “люди, не переживайте, ваші гроші у нас, ми їх не втратимо. Ми вам їх віддаємо, використайте їх для придбання будь-якого іншого туру”, – говорить гендиректор Join Up Дмитро Сєроухов у інтерв’ю epravda.