Система оплати проїзду в Європі докорінно відрізняється від знайомої нам: зазвичай у Європі застосовується велика кількість квитків різних видів та, відповідно, вартості. Розповідаємо про загальні принципи оплати проїзду в міському транспорті європейських туристичних міст та даємо кілька порад, як оптимізувати витрати.
Загальноєвропейські принципи оплати проїзду
Практично всюди у світі щодо оплати короткотермінових послуг, таких, як оплата проїзду в міському транспорті, діє принцип: чим більший обсяг послуг оплачуєш, тим дешевшою є для тебе одиниця. В даному випадку – разова поїздка. Для прикладу: квиток для разової поїздки в міському транспорті Амстердама коштує 2.90 євро, а безлімітний проїзний на добу – 7.50 євро.
Варто також знати, що абсолютна більшість квитків є пересадочними, що абсолютно незвично для України. Тобто під час терміну дії квитка пасажир може вийти з автобуса, пересісти на метро, потім на трамвай і т.д. – нових квитків купувати й компостувати у такому випадку не треба. Але є й разові квитки, придатні для проїзду до кінця маршруту в один кінець. А також так звані «короткі» квитки, при проїзді за якими не можна пересідати навіть на іншу лінію метрополітену (такі квитки діють у Празі).
Також варто зауважити, що навіть в одній країні кожне місто установлює свої правила та вартість проїзду в міському транспорті. Наприклад, у Варшаві є добовий проїзний, а от в Любліні такого квитка немає – замість нього діє 12-годиннний. Зайве й говорити, що квиток, куплений, скажімо, у Брно, придатний для проїзду лише в цьому місті й тільки у ньому.
Дещо про «туристичні» квитки
Отже, коли ви приїжджаєте до європейської столиці чи іншого туристичного центру, скоріш за все, однією зі статей ваших витрат стане проїзд у громадському транспорті. Особливо, якщо це – велике місто, наприклад, Варшава, Прага, Будапешт чи Барселона. Давайте познайомимось із найзручнішими для туристів квитками на прикладі Варшави.
На сайті www.ztm.waw.pl викладено всю інформацію про міський та приміський пасажирський транспорт польської столиці, включаючи й вартість проїзду та види квитків.
Так, якщо ви приїжджаєте до Варшави на день, варто придбати добовий квиток вартістю 15 злотих (103,5 грн.). Він діє протягом 24 годин з моменту компостування в усіх видах міського та приміського транспорту в межах тарифної зони 1 (у якій знаходяться 99% туристичних принад).
Якщо планується затриматися у Варшаві більше, то варто придбати 3-добовий квиток, який коштує 36 злотих та діє, відповідно, 72 години з моменту компостування.
Утім, якщо ваш візит до Варшави прийшовся на вихідні, на транспорті можна заощадити ще більше: так званий «груповий квиток вихідного дня» коштує 40 злотих та діє з 19.00 п’ятниці до 8.00 понеділка, при чому їхати по ньому може группа до 5 осіб включно.
Аналогічні квитки (з тими чи іншими розбіжностями) діють і в інших туристичних центрах Європи.
Варто зазначити, що разовий проїзд у міському транпорті по всьому Євросоюзу є досить дорогим: у Варшаві, наприклад, разовий 20-хвилинний квиток коштує 3,40 злотих, разовий пересадковий (діє 75 хвилин – 4,40).
У Відні – 2 євро.
В Амстердамі, як ми вже казали, 2,90, а в Осло – цілих 7 євро.
Штрафи ж за безквитковий проїзд у Європі просто космічні: у тій-таки Варшаві це коштує 260 злотих.
Кому належать пільги?
Ще одна стаття заощадження на міському транспорті – використання пільг. Знову ж таки, звернемось за прикладом до Варшави: пільговий квиток тут коштує удвічі менше за повний, тобто за добовий доведеться віддати лише 7,50 злотих. Із значної кількості пільговиків, який мають право на проїзд зі знижкою, для нас актуальними є молодь (до настання 17 років, незалежно від громадянства, при цьому від 0 до 7 років можуть їздити безкоштовно), люди похилого віку (від 70 років мають право їздити безкоштовно).
Заощаджуємо з транспортом на готелях
Там, де є потужний туристичний потік, усе завжди дорожче. Особливо відчутною ця різниця є в ціни на готельні послуги. Нехай один самостійний мандрівник приїжджає до Варшави та планує зупитнитися в польській столиці на 3 доби в одномісному номері 3-зіркового готелю Gromada Centrum. Це коштуватиме 909 злотих.
А у готелі TennisHouse, розташованому досить-таки далеченько від центру – в районі Jarków на правому березі Вісли – коштуватиме усього 417 злотих, тобто більше ніж удвічі дешевше.
Оскільки міський транспорт у Варшаві курсує надзвичайно добре, зокрема, вночі, коли курсують спеціальні нічні маршрути трамваїв та автобусів, купівля 3-добового квитка (36 злотих) заощадить туристові 909 – (417 + 36) = 456 злотих.
Чи варто купувати туристичну картку?
Багато хто з туристичних міст та агломерацій випускає спеціальні туристичні картки, які дають їхнім власникам право на безкоштовне або пільгове відвідання музеїв, знижки в ресторанах, готельних об’єктах та магазинах, при оренді авто і т.д. Зазвичай такі картки виконують функцію проїзного в міському транспорті.
Наприклад. у Варшаві 72-годиннна туристична картка коштує 189 злотих, з яких 36 злотих припадає на міський транспорт. Отже, перш ніж ухвалювати рішення – купувати такий продукт чи ні – варто детально проаналізувати, якими саме послугами ви збираєтесь користуватися, чи надаються знижки на ці послуги при наявності туристичної карти, а відтак чи виправдає себе її придбання.
Вартість одноразового квитка на проїзд в міському транспорті, USD:
Місто | Вартість проїзду |
Стокгольм | 4,45 |
Гельсінкі | 3,65 |
Амстердам | 3,30 |
Берлін | 3,30 |
Лондон | 3,26 |
Відень | 2,61 |
Барселона | 2,53 |
Париж | 2,14 |
Рим | 1,77 |
Будапешт | 1,37 |
Джерело даних: numbeo.com